BRUK AV SOSIALE MEDIER I NETTBUTIKK

Det er ingen hemmelighet at det å drive nettbutikk handler om å selge. Men hvordan kan man bruke sosiale medier til dette?

Her handler det rett og slett om å møte målgruppen hvor de er. Med årene som har gått har vi blitt mye mer utålmodige, og vi vil aller helst få all interessant informasjon rett i fleisen uten at det skal koste oss så mye. Og det er nettopp her sosiale medier kommer inn. 

  1. Fornøyde kunder
    Å gi god kundeservice på sosiale medier skal ikke undervurderes. Hvis du for eksempel legger ut et bilde på Instagram av en av nyhetene dine, pass på at du svarer på alle henvendelser for å bygge opp gode kundeforhold. Slike ting kan gjøre at de velger nettopp din butikk neste gang, fremfor konkurrenter.
  2. Nyheter og tilbud
    I følge NY Times (i 2016) bruker vi i snitt hele 50 minutter av dagen vår på Facebook, Instagram og Messenger. Noe som gjør det svært sannsynlig at det blir brukt mye mer tid på sosiale medier enn i nettbutikken din i løpet av en dag. Ved å bruke disse kanalene til å pushe ut nyheter og tilbud vil man forhåpentligvis trigge lysten til å gå inn i nettbutikken, som igjen fører til ett eller flere kjøp.

  3. Skap engasjement!
    Ved å være aktiv på sosiale medier skaper man et engasjement blant følgerne, og for hver ”like” man får, treffer man enda flere potensielle kunder. Ha for eksempel en konkurranse hvor man kan vinne en av produktene i nettbutikken din. Markedsføringsverdien vil i slike tilfeller ofte være mye mer verdt enn gaven du gir bort, og kundene setter pris på å muligheten for å være med i konkurransen.